Minder streng straffen in de F1: de pro's en contra's

Minder streng straffen in de F1: de pro's en contra's
Foto: © photonews

Incidenten waarbij bepaalde rijders worden uitgeschakeld in de wedstrijd zullen altijd eigen zijn aan de F1. Er is uiteraard wel een verschil tussen race-incidenten of manoeuvres waarmee piloten over de schreef gaan. Een belangrijk vraagstuk is dan: hoe streng moet de strafmaat zijn?

Het is een onderwerp dat momenteel wel leeft in de Formule 1. Racers, zijn met stewards en de racedirecteur in Bahrein rond de tafel te gaan zitten om dit te bespreken. Sommigen vinden immers dat de stewards bij het sanctioneren best wat minder streng mogen zijn.

Minder zware straffen geeft de rijders vanzelfsprekend meer vrijheid om voor inhaalbewegingen te gaan. Meer duels en inhaalmanoeuvres komt het spektakel uiteraard ten goede. Het mag zeker niet zo zijn dat rijders al twee keer gaan nadenken vooraleer ze proberen in te halen, juist omdat ze bij het minste beweging of contact een serieuze straf riskeren.

RECHTVAARDIGE UITSLAG

In bepaalde situaties kan er wel wat meer toegelaten worden. Dat is dan vooral het geval bij incidenten waarbij er niet meteen grote gevolgen zijn. Dan hoeven er niet meteen sancties te worden uitgesproken. Zo kan de kans op een rechtvaardige uitslag aan het eind van de race vergroot worden.

Bijvoorbeeld kleine incidenten in de eerste ronden moeten niet zozeer zwaar bestraft worden als de betrokken wagens er goed door geraken. De race moet op dat moment nog echt op gang komen en moet daarvoor ook de kans krijgen.

NIET TE VER GAAN

Het gevaar schuilt er echter in dat wanneer stewards een engagement dienen aan te gaan om minder streng op te treden, dat ze hierin dan een stuk te ver in zouden gaan en er zo meer ongevallen gebeurden. Dat is natuurlijk helemaal de bedoeling niet.

Op de allergevarlijkste inbreuken moet dus zeker een zware sanctie blijven staan. Zoals daar is het van lijn veranderen in een remzone. Dat is een voorbeeld van iets dat niet door de beugel kan. De Formule 1 wil niet de reputatie krijgen van de raceklasse die zomaar eventjes alles toelaat. De juiste balans vinden, is dus cruciaal.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws