Moet Max Verstappen wederom een straf incasseren? Stewards onderzoeken wat er zich juist afspeelde in sprintrace
Foto: © photonews
Max Verstappen werd derde na de sprintrace in Brazilië. Ondanks zijn sterke prestatie kijkt Verstappen met enige bezorgdheid naar een mogelijke overtreding tijdens de Safety Car.
Verstappen begon de race vanaf P4 en had in de openingsfase zicht op de Ferrari van Charles Leclerc. Al snel werd het duidelijk dat McLaren de touwtjes in handen had, met Oscar Piastri die de race leidde en zijn teamgenoot Lando Norris voorrang gaf in de puntenstrijd.
Het tactische spel van McLaren om de posities te wisselen voor een Virtual Safety Car was cruciaal. Verstappen gaf aan dat hij tijdens deze fase nog een poging deed om Piastri te benaderen, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek.
Er zijn twijfels over Verstappens positie tijdens de herstart. Volgens de wedstrijdleider mogen coureurs zich bij een safety car-herstart niet naast hun concurrenten positioneren, een regel die van toepassing is op reguliere safety car-situaties.
Safety Car
Bij een Virtual Safety Car ligt de focus voornamelijk op het aanhouden van bepaalde deltatijden, wat de situatie nog ingewikkelder maakt. De stewards onderzoeken nu of Verstappen deze regels heeft overtreden, wat mogelijk invloed kan hebben op zijn eindresultaat.
Ondanks de spanning over zijn mogelijke overtreding was Verstappen optimistisch over de race. "Het was een verraderlijke race, maar onze snelheid was goed", reflecteerde hij.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.