Het complete overzicht: alle belangrijke wijzigingen voor 2021 op een rijtje

Het complete overzicht: alle belangrijke wijzigingen voor 2021 op een rijtje
Foto: © photonews

Dat er een budgetplafond komt, er meer duels op het circuit te zien moeten zijn en de wagens voorzien moeten zijn van meer aerodynamica: dat is in grote lijnen waar het om gaat. Maar de nieuwe regelgeving voor de F1 vanaf 2021 houdt nog veel meer in. We zetten alles voor u op een rijtje.

Bij de structuur van de wagens is vereenvoudiging een belangrijk thema. Zo is er een versimpeling van de voorvleugel naar een v-vorm met een langere neus en verdwijnen de bargeboards. Ook de ophanging is vereenvoudigd. Een hydraulische ophanging is niet langer toegelaten. Er zal gebruikt worden van dikkere remschijven, eveneens met een eenvoudig ontwerp.

AERODYNAMISCHER EN ROBUUSTER

De bolides zullen meer aerodynamischer en tegelijkertijd robuuster gemaakt worden. Er zullen grotere banden gebruikt worden (18 inch). Boven de banden zullen bepaalde elementen vuile lucht voorkomen. Ook de nieuwe vloerstructuur dient om de aerodynamica te verbeteren. Het minimumgewicht gaat naar 768 kilogram, dat is 25 kilo meer dan nu het geval is.

Aangezien de wagens meer zullen wegen, zal het afwerken van een ronde ook drie à vier seconden langer in beslag gaan nemen. Het weghouden van de vuile lucht moet dan weer leiden tot minder verlies aan downforce, waardoor de rijders mekaar beter zouden moeten kunnen volgen.

LIMIET OP (AANTAL) ONDERDELEN

Het financiële plaatje dan: de teams zouden aan minder kosten onderworpen moeten zijn doordat het aantal upgrades teruggeschroefd wordt. Er zal een limiet ingesteld worden voor bv. remblokken. Een F1-piloot mag zes onderdelen gebruiken in de loop van het seizoen. Heeft hij er meer nodig, dan zal er een sanctie volgen.

Er is dan ook nog het fameuze budgetplafond van 175 miljoen dollar per jaar. Ook dat moet de spanning ten goede komen, want topteams als Mercedes en Ferrari geven momenteel veel meer uit. Wegens minder gebruik van de windtunnel zullen er ook minder ontwikkelingskosten zijn.

ONERVAREN TALENT IN TWEE TRAININGEN PER JAAR

Dan is er nog het gegeven dat elk team twee trainingen per jaar de kans moet geven aan een racer die maximaal twee Grote Prijzen achter zijn naam heeft staan. Bodywerk dat men test in de vrije trainingen op vrijdag, mag vanaf de zaterdag in een raceweekend niet langer op de wagen zitten.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws