Met twee Belgen aan de start in Formule E: wat mogen we verwachten en wat zijn de verschillen met Formule 1?
Kevin Vanbuggenhout
Kevin Vanbuggenhout
| 0 reacties

Alles wat je moet weten over de Formule E en de verschillen met Formule 1!

Met twee Belgen aan de start in Formule E: wat mogen we verwachten en wat zijn de verschillen met Formule 1?
Foto: © photonews

Stoffel Vandoorne maakt zich op voor zijn avontuur bij HWA en Jérôme d'Ambrosio gaat in een Mahindra rijden in plaats van bij Dragon. Twee Belgen dus aan de start van de Formule E, het gaat de moeite zijn om dit kampioenschap te volgen. Tijd dus om dieper in te gaan op wat de Formule E voorstelt.

Wat is Formule E?

De Formule E is een kampioenschap autoracen met enkel elektrische wagens. Het werd opgericht door Alejandro Agag. Het idee van de Formule E werd tot leven gewekt in 2011 en drie jaar later werd voor het eerst een volledig kampioenschap gereden. We zijn nu dus toe aan het vijfde seizoen.

Hoe gaat een Formule E-weekend in zijn werk?

Alles speelt zich eigenlijk af op één dag. Het begint met twee oefensessies. De eerste vrije training duurt 45 minuten, de tweede 30 minuten. Nadien gaat men over tot de kwalificaties, Alle deelnemers worden verdeeld in vier groepen van vijf of zes rijders. Elke groep krijgt zes minuten om een beste rondetijd neer te zetten.

De vijf snelste rijders mogen nadien terug één voor één de baan op en beslissen in een shoot-out hoe de eerste vijf plaatsen op de startgrid verdeeld worden. De race zelf duurt 45 minuten + 1 ronde.

De regels

Alle wedstrijden worden verreden op stratencircuits. In de Formule 1 zijn er zo slechts vijf: Monaco, Melbourne, Singapore, Sochi en Baku. Voorts is er één heel opvallende maatregel: de bolides van alle ploegen zijn allemaal Gen2-wagens.

Dat wil zeggen: elektrische wagens die in principe een uur moeten kunnen volmaken. Daardoor moet - in tegenstelling tot in de Formule 1 - geen enkele rijder tijdens de race een pitstop nemen. De enige reden om naar de pits te gaan, is om op te geven.

Puntensysteem

Het puntensysteem is dan weer volledig hetzelfde dan in de Formule 1. Om in de punten te rijden, zullen Stoffel Vandoorne en Jérôme d'Ambrosio dus bij de eerste tien moeten zitten. De winnaar van een race, ook wel een ePrix genoemd, krijgt 25 punten. De tweede ontvangt er 18, de derde 15. De plaatsen hierna krijgen respectievelijk 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt(en).

Fanboost

Voor aanvang van elke race kunnen fans op hun favoriete rijder stemmen via sociale media. Dat biedt hen wel degelijk een voordeel tijdens de wedstrijd. De vijf rijders die het meeste steun krijgen van hun fans, kunnen tijdens de race rekenen op een extra 'power boost'. Die moet wel binnen de vijf seconden opgebruikt worden.

De stemming opent zes dagen voor de wedstrijddag en sluit af vijftien minuten nadat de start van de race is gegeven.

Attack mode

Een nieuwigheid dit jaar is de 'Attack Mode', waarin rijders door een speciaal aangegeven activatiezone moeten rijden. Door dit te doen, kunnen ze hierna 25 kilowatt extra verbruiken. Hoelang ze op die 25 kilowatt beroep kunnen doen en hoeveel keer wordt kort voor elke race bepaald.

KLIK HIER VOOR EEN NOG UITGEBREIDERE UITLEG VAN DE 'ATTACK MODE'

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws

Populairste artikels

Kalender

27/10/2019 Mexican GP (Mexico City)
03/11/2019 United States GP (Texas)
17/11/2019 Brazilian GP (Sao Paulo)

Nieuwste reacties