Ons finale oordeel: beslissing in incident Vettel-Hamilton stelt verdedigen van positie in F1 aan de kaak

Ons finale oordeel: beslissing in incident Vettel-Hamilton stelt verdedigen van positie in F1 aan de kaak
Foto: © SC

De beslissing om Sebastian Vettel een tijdstraf te geven na een duel met Lewis Hamilton in de GP van Canada zorgt voor felle discussie in heel de autosportwereld. Hamilton kan aanbrengen dat hij op de rem moest gaan staan. Maar het overgrote probleem is nu: mag er überhaupt nog geracet worden?

Heel even schoof Vettel van de baan en belandde hij in het gras. Foutje. Om vervolgens zijn wagen terug de baan op te loodsen, zonder iets te raken. Dat was al een huzarenstukje op zich. En ja, Hamilton was inmiddels zo kort genaderd dat hij zelf moest remmen om een aanrijding te vermijden.

Vettel kon echter - zoals hij al aanhaalde in de radio - geen kant op en hinderde Hamilton zeker niet opzettelijk. Dat de wereldkampioen in de remmen moest is jammer voor hem, maar ook dat maakt uiteraard deel uit van het racen. Het is heus niet enkel zeventig rondjes aan een stuk volle gas geven. Er mag nog steeds rechtmatig verdedigd worden.

EFFECT OP DE SPORT

Het is zeker niet dat hierop een inbreuk werd gepleegd door de man die op kop lag op het circuit Gilles  Villeneuve. De tijdstraf is een ferme tegenvaller voor Vettel, maar nog belangrijker is het verdere effect op de sport. Wat mag wel, wat mag niet?

De grenzen lijken te vervagen. Als de beslissing als deze van voorbije zondag ook nog in andere races consistent wordt toegepast: in hoeverre is het dan nog toegelaten om echt te racen en je positie te verdedigen? Iedereen wilt in de loop van een wedstrijd wel inhaalmanoeuvres zien, maar dan moet de prooi zich tegenover zijn jager zich wel mogen verweren.

SNELLER BESLISSEN OOK AAN DE ORDE

Tenslotte nog een woordje over de stewards en de FIA. Sowieso is het al jarenlang een probleem dat er over incidenten minutenlang lijkt te gepalaverd te worden en het zo lang duurt om knopen door te hakken. Dat was ook in deze het geval. Het voornaamste is dan uiteraard om de juiste beslissing te nemen.

Het zou niet verkeerd zijn om eindelijk meer mensen met een verleden in de F1, prominenten uit de autosport die weten wat het is om in een racewagen te zitten, aan te stellen. Die kunnen dan met kennis ter zake al dan niet een rechtvaardige sanctie uitdelen.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws